Strona główna > ŻYWNOŚĆ PRZETWORZONA > JAKICH DODATKÓW DO ŻYWNOŚCI UNIKAĆ W ŚWIĄTECZNYCH ZAKUPACH?

JAKICH DODATKÓW DO ŻYWNOŚCI UNIKAĆ W ŚWIĄTECZNYCH ZAKUPACH?

produkty świąteczne

Analiza często kupowanych produktów świątecznych 


Zakupy to nieodłączny element naszego codziennego życia. W okresie świątecznym jest ich o wiele więcej. Warto zaglądać na tył opakowania, by przekonać się, co tak naprawdę jest w produkcie, po który sięgamy.

Nie wszystko możemy zrobić w domu, dlatego trzeba być uważnym na zakupach.

Reguła jest taka, że wybieramy produkty świąteczne o jak najkrótszym składzie, gdzie na pierwszy miejscu nie ma cukru.

To główny niepożądany składnik w wielu produktach. Inne to olej palmowy, sztuczne barwniki, aromaty i konserwanty.

 

Owoce suszone

 

Owoce suszone są często wykorzystywane w świątecznych wypiekach i kompotach. Przy zakupie należy zwrócić uwagę na cukry znajdujące się owocach. Najwięcej cukrów dodanych ma suszona żurawina i ananasy.

Ananas często zawiera dodatek barwników syntetycznych.

Unikaj takich owoców, które mają cukier na pierwszym lub drugim miejscu w składzie.

Konserwanty – najczęściej używanym konserwantem kwas siarkowy. Na rynku dostępne są suszone owoce bez konserwantów, warto takie wybierać. Alternatywną są owoce pakowane w atmosferze ochronnej, które nie powinny zawierać konserwantów.

Najbardziej należy uważać na dodatek cukru i barwników. 

Rynek owoców suszonych poprawił się. Jest wiele firm, które nie używają żadnych dodatków, szukaj właśnie takich.

Dobry skład: Helio, Skład: morele suszone bez pestek

Zły skład: Makar, Skład: ananas, cukier, regulator kwasowości e330 (kwas cytrynowy), substancja konserwująca e220 (dwutlenek siarki), barwniki: e124, e110, e111+e102

barszcz czerwony

Barszcz czerwony

 

Gotowe barszcze czerwone dostępne na rynku maja całe spektrum składników. 

Wybieraj takie, które mają jak najwięcej buraków w składzie. Niektóre mają około 80%, lecz istnieją takie z 15%, a reszta to dodatki.

Najprostsze składniki to: buraki, woda, przyprawy.

Niekorzystne dla zdrowia to: cukier, syrop glukozowo-fruktozowy, glutaminian sodu, aromaty.

Dobry skład: Barszcz Aliny, sok z buraków kwaszonych (55%), woda, czosnek, naturalne przyprawy.

Zły skład: Krarus, Zagęszczony sok z buraków ćwikłowych (59,2%), woda, cukier, syrop glukozowo-fruktozowy. Sól, regulator kwasowości – kwas cytrynowy, warzywa i ekstrakty warzywne, przyprawy i ekstrakty przypraw, aromaty

Uszka z kapustą i grzybami

 

Uszka są prawie na każdym świątecznym stole, lecz wymagają wiele pracy. Często sięgamy po te, ze sklepu. Czy warto? Warto, jeżeli spojrzymy na etykietę i wybierzemy te z dobrym składem.

Uszka są wykonane głównie z mąki, kapusty, grzybów, przypraw.

Jakich dodatków unikać: cukru, substancji konweserwujących (sorbinianu potasu) oraz aromatów i ekstraktu drożdżowego. Dlaczego? Ponieważ po tymi dwoma ostatnimi może się ukrywać postać glutaminianu sodu. Choć od 1998 r. MSG nie można włączyć do terminu „przyprawy i środki aromatyzujące”.

Więcej o nim przeczytasz tu.

Ważnym dodatkiem do żywności, na który należy zwrócić uwagę to olej. W uszkach możemy znaleźć olej rzepakowy, olej palmowy oraz zagadkowy olej roślinny. Niestety, pod tym określeniem może się kryć również olej palmowy.

Sugerowałabym jego unikanie ze względów środowiskowych i zdrowotnych

Więcej tu.

Dobry skład: Jawo, mąka pszenna 55%, kapusta kiszona 15%, woda, grzyby leśne 5% (borowik szlachetny, podgrzybek brunatny w zmiennych proporcjach), cebula, pasteryzowane jaja płynne, przyprawy (zawierają gorczycę), sól, błonnik pszenny, olej rzepakowy, suszone warzywa (marchew, pietruszka, por, cebula), cukier, ekstrakt drożdżowy, aromat

Zły skład: Virtu, Mąka pszenna, woda, pieczarki(12%), oleje roślinne(rzepakowy, palmowy), maślak zwyczajny(2,3%), cebula, mąka sojowa, skrobia, sól, gluten pszenny, emulgatory(lecytyny(z SOI), mono i diglicerydy kwasów tłuszczowych), przyprawy, pieczarki suszone(0,2%), cukier, skrobia modyfikowana, substancja konserwująca: sorbinian potasu, maltodekstryna, aromaty (zawierają seler, soję).

pierogi

Pierogi 

 

Bez pierogów nie wyobrażamy sobie świąt. Jednak odradzałabym te ze sklepu. Warto kupić w sprawdzonej garmażerii i tam dowiedzieć się o skład. 

Jeżeli jednak zdecydujemy się wybrać ze sklepu to zwróćmy uwagę na:

 – ilość farszu (powinien mieć około 25%)

 – olej – unikajmy oleju palmowego, utwardzonych olejów, częściowo utwardzonych

 – masa jajowa – specjalnie przygotowana masa, niekoniecznie mająca coś wspólnego ze zwykłym jajem

 – fajnie, jak w pierogu znajdziemy więcej niż 1% grzyba i to nie pieczarki, ale nie spodziewajmy się dużych ilości

 – cukier – producenci dodają cukier, by polepszyć smak produktu. Może się kryć pod inną nazwą, jak maltodekstryna

 – dobrej jakości pierogi w żadnym wypadku nie powinny zawierać aromatów, barwników, wzmacniaczy smaku

Dobry skład: Deluxe, Pierogi z kurkami i cebulą: mąka pszenna, 14% kurki, 14% cebula, woda, bułka pszenna (mąka pszenna, woda, drożdże), olej rzepakowy, sól, pieprz czarny

Zły skład: Proste Historie, ciasto pierogowe: mąka pszenna, woda, błonnik pszenny, sól, olej rzepakowy, kurkuma, nadzienie: kapusta kiszona (61%) (kapusta biała, sól), podgrzybek brunatny (18%), pieczarki (7%), cebula, cebula smażona (cebula, olej palmowy, mąka pszenna, sól), błonnik pszenny, przyprawy, sól, skrobia modyfikowana, tłuszcz wieprzowy, borowik szlachetny suszony (0,4%), Zawartość nadzienia: 40%

Paszteciki

 

Nie znalazłam dobrego składu pasztecików. Lepiej zrobić domowe.

Zły skład: Virtu, mąka pszenna, kapusta kwaszona 31% (kapusta biała, sól), oleje roślinne (rzepakowy, palmowy), kapusta biała (6%), masa jajowa pasteryzowana, drożdże, mleko, pieczarki (1,4%), boczniak ostrygowaty (1,2%), cebula, sól, cukier, maślak zwyczajny (0,5%), pieczarki suszone (0,4%), mąka sojowa, przyprawy (zawierają gorczycę, seler), błonnik roślinny, substancja konserwująca: sorbinian potasu, emulgatory: mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych, E 472e, ekstrakt drożdżowy, maltodekstryna, aromaty (zawierają mleko, seler, soję)

śledzie

Śledzie

 

Na śledzie również należy uważać. Na rynku mało jest takich, bez dodatków do żywności. Wybieraj te bez konserwantów i substancji słodzących, szczególnie sacharyny!

Dobry skład: Lisner, 50% filety ze śledzia atlantyckiego (Clupea harengus)*, 25% cebula marynowana, woda, 8% olej rzepakowy, cukier, sól, ocet spirytusowy, przyprawy

Zły skład: Tesco, filety śledziowe marynowane bez skóry (61,7%) [filety śledziowe, sól, kwas (kwas octowy), aromat, substancja słodząca (sacharyny)], olej rzepakowy (23,3%), cebula marynowana (15%) [cebula, sól, kwas (kwas octowy), przeciwutleniacze (kawas cytrynowy, kwas askorbinowy, pirosiarczyn sodu), substancja konserwująca (sorbinian potasu), substancja słodząca (sacharyny)]

 

Grzyby suszone

 

Grzyby suszone to jeden z nielicznych produktów, jakie możemy spożywać bez żadnych obaw. Aromatyczne borowiki, maślaki i podgrzybki. Analizując składy, nie spotkałam się z żadnym dodatkiem do grzybów. Jak to dobrze, że jeszcze takie produkty istnieją.

Twaróg do sernika

 

Tu mamy szeroki wybór. Możemy wybrać gotowy ser w kubełkach lub kostki twarogu, które sami zmielemy.

Kostki twarogu w większości nie zawierają zbędnych dodatków, więc spokojnie można je używać.

Jeżeli chodzi o kubełki gotowych, zmielonych serów, to sprawa jest trochę inne.

Dobre składy mają maki: Pilos, Piątnica, Mlekowita, Zott. Same mleko i kultury bakterii. 

Czego unikać: mleka w proszku (po prostu niepotrzebny dodatek), skrobi modyfikowanej, zagęszczaczy, barwników.

Zły skład: Łowicz, Skład: ser twarogowy, masło, cukier, mleko w proszku, substancje zagęszczające: skrobia modyfikowana, guma ksantanowa, karagen, aromat: wanilina

Istotne jest to, że każda firma ma swój indywidualny proces produkcji i często różnią się konsystencją. Z doświadczenia wiem, że 2 kubełki twarogów z dobrym składem różnych firm, mogą inaczej wpłynąć na konsystencję ciasta. Trzeba po prostu wypróbować i znaleźć odpowiedni ser dla siebie.

Masa makowa

 

W tym punkcie producenci zaszaleli. Składy mas makowych są długie, przeróżne. Wypełnione syropem g-f i cukrem. Zdecydowanie odradzałabym taką masę ze sklepu, tym bardziej, że łatwo ją zrobić: mak, miód, rodzynki, orzechy, trochę masła.

Średnia zawartość maku w masie makowej to około 20%, czyli bardzo mało. Reszta to woda i dodatki, niekoniecznie zdrowe: regulatory kwasowości, aromaty, konserwanty.

Przykład złego składu: Bakalland, woda, mak 22%, cukier, bakalie 6,5% [(rodzynki 55% (rodzynki 99,5%, olej bawełniany i/lub słonecznikowy); skórka pomarańczowa kandyzowana 45% (skórka pomarańczowa 59%, syrop glukozowo-fruktozowy, cukier], syrop cukru inwertowanego, mąka pszenna, aromat, regulator kwasowości: kwas cytrynowy

Przyprawa do piernika

 

Uważaj, tu możesz dostać zbędną mąkę i cukier, zamiast większej ilości aromatycznych przypraw korzennych

Dobry skład: Delecta, cynamon 42%, cykoria, goździki 13%, kolendra, gałka muszkatołowa 4%, imbir 1%, kardamon, pieprz czarny

Zły skład: Dr Oetker, cukier trzcinowy, 17% mieszanka suszonych i mielonych przypraw (ziele angielskie, goździki, kminek, kolendra, cynamon, gałka muszkatołowa, imbir, gorczyca, kardamon, anyż)

Kiszona/kwaszona kapusta

 

Kiszona kapusta teoretycznie jest prosta do zrobienia i producenci nie powinny dodawać dodatków do żywności. Jednak, aby przyspieszyć kiszenie/kwaszenie urozmaicają żywność konserwantami i przeciwutleniaczami.

Dobry skład: Kraina Kiszonek, kapusta biała ekologiczna, sól

Zły skład: Dominik – Kapusta kwaszona, kapusta biała, marchew 5%, sól, przeciwutleniacz – kwas askorbinowy, substancja konserwująca – sorbinian potasu

Ogórki kiszone

 

Przeanalizowałam skład ogórków kiszonych dostępnych na rynku. Raczej mają dobry skład. Warto zwrócić uwagę na przyprawy, niektóre mogą zawierać cukier i właśnie takie warto omijać.

Ogólnie rzecz biorąc, ogórki kiszone dostępne na rynku, mają dobre składy.

Dobry skład: Auchan, Ogórki, woda, sól, chrzan, koper, GORCZYCA biała, cukier, czosnek, ziele angielskie, liść laurowy

Nie znalazłam złego składu, ogórków kiszonych. Wybieraj w szklanych opakowaniach i bez cukru.

kasia margaryna

Margaryna

 

Wiele osób do ciast i innych wypieków używa margarynę. Całe szczęście zmienia się to, na korzyść masła, oleju kokosowego, masła orzechowego, oleju rzepakowego.

Margaryna to bardzo przetworzony produkt żywnościowy.

Przykładowy skład margaryny Kasi: oleje roślinne (palmowy, rzepakowy, słonecznikowy, w zmiennych proporcjach), woda, emulgatory (lecytyny (słonecznikowe), mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych), preparat serwatkowy (mleko), sól (0,2%), aromaty, kwas (kwas cytrynowy), witaminy A i D, barwnik (karoteny), Zawartość tłuszczu 72%

Margaryna zawiera tłuszcze trans, które są związane ze zwiększoną śmiertelnością z powodu chorób sercowo-naczyniowych 1.

Margaryna znacznie zwiększyła ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, podczas gdy masło nie miało wpływu.

W innym badaniu zastąpienie masła margaryną spowodowało drastyczne zwiększenie ryzyka zgonu z powodu zawału serca 2.

Więcej o maśle i margarynie tu.

 

 

Podsumowanie


Oczywiście to tylko kilkanaście produktów, ale warto na co dzień zwracać uwagę na to, co wkładamy do koszyka. Jakość żywności ma znaczenie nie tylko w święta.

 

Zobacz więcej:

CZEKOLADA MLECZNA- CO POWINNA ZAWIERAĆ I CO ZAWIERA, PORÓWNANIE POPULARNYCH MAREK

CO ZAWIERAJĄ ŚWIĄTECZNE FIGURKI CZEKOLADOWE?

KIEŁBASA ŚLĄSKA – CO ZAWIERA? CZY DODATKI, KTÓRE MA SĄ ZDROWE? NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY ZAKUPIE?

RYBY I ZANIECZYSZCZENIA W MORZU BAŁTYCKIM