Strona główna > ŻYWNOŚĆ NATURALNA > JAKIE PRZYPRAWY WARTO WŁĄCZYĆ DO SWOJEJ DIETY?

JAKIE PRZYPRAWY WARTO WŁĄCZYĆ DO SWOJEJ DIETY?

przyprawy

Jakie przyprawy warto włączyć do swojej diety?


Na świecie jest znanych mnóstwo różnych rodzajów przypraw. Niektóre mają więcej właściwości wpływających na zdrowie, a niektóre mniej. Warto regularnie używać w swojej kuchni świeże lub suszone. A dlaczego warto, przeczytaj poniżej.

 

KURKUMA

 

Kurkuma ma charakterystyczny mocno żółty kolor, a to za sprawą kurkuminy – barwnika i przeciwutleniacza.

Dzięki swoim nieodłącznym właściwościom i wysokiej zawartości bioaktywnej kurkuminy, kurkuma indyjska jest uważana za najlepszą przyprawę na świecie.

Kurkuma jest stosowana od wieków jako lekarstwo na rany, infekcje, przeziębienia i choroby wątroby.

Badania wykazały, że kurkumina, może zmniejszyć stan zapalny w organizmie 1. Dzięki temu może hamować wzrost komórek nowotworowych.

Kurkuma chroni przed szkodliwym działaniem metali ciężkich.

Więcej: ILE WŁAŚCIWOŚCI KRYJE KURKUMA?

kurkuma

IMBIR

 

Imbir prawdopodobnie pochodzi z Azji Południowo-Wschodniej. Od wieków używany jako przyprawa lub jako lek na dolegliwości żołądkowo-jelitowe.

Kłącze ma szerokie zastosowanie i korzystny wpływ na zdrowie.

Wiele badań potwierdza, że imbir łagodzi nudności w ciąży i nie tylko 2, może pomóc obniżyć poziom cholesterolu 3.

Świeży imbir zawiera około 50 związków czynnych, które mają korzystny wpływ na zdrowie człowieka, 20 z nich odkryto stosunkowo niedawno, w 2004 roku. Związek o nazwie 6-gingerol wykazuje najlepsze działanie kancerogenne 4.

Imbir również wydaje się mieć silne właściwości przeciwzapalne i może pomóc w opanowaniu bólu 5.

Więcej: IMBIR – WARTOŚĆ ODŻYWCZA, WŁAŚCIWOŚCI, ZDROWIE

JAK TEMPERATURA WPŁYWA NA CZOSNEK I IMBIR?

 

CYNAMON

 

Cynamon to przyprawa wytwarzana z wewnętrznej kory drzew naukowo zwanej Cinnamomum. 

Popularna przyprawa dodawana głównie do słodkich deserów. Wyróżnia się 2 typy:

  • Cejloński cynamon: znany również jako „prawdziwy” cynamon.
  • Cassia cinnamon: bardziej powszechna odmiana dzisiaj i to, co ludzie ogólnie nazywają „cynamonem”

 

Cynamon powstaje przez wycięcie pni cynamonowych drzew. Kora wewnętrzna zostaje następnie wyekstrahowana, a części drzewiaste usunięte.

Po wyschnięciu tworzy paski, które zwijają się w rolki, zwane cynamonowymi pałeczkami. Pałki te mogą być mielone w celu wytworzenia proszku cynamonowego.

Cynamon może obniżyć poziom cukru we krwi przez spowolnienie rozkładu węglowodanów w przewodzie pokarmowym i poprawę wrażliwości na insulinę 6.

Skuteczna dawka wynosi zwykle 1-6 gramów lub około 0,5-2 łyżeczki cynamonu dziennie.

Podobnie jak powyższe przyprawy, ma właściwości przeciwzapalne, chroni przed nowotworami 7.

Więcej: CYNAMON – WARTOŚĆ ODŻYWCZA, CIEKAWOSTKI, ZDROWIE

 chili

 

PIEPRZ CAYENNE i CHILLI

 

Wszystkie papryczki chili zawierają naturalne związki zwane kapsaicynoidami, co sprawia, że są ostre.

Papryka chili jest powszechnie uważana za silną przeciwzapalną przyprawę.

Kapsaicyna, która jak wykazano zmniejsza apetyt i zwiększa spalanie tłuszczu w wielu badaniach 8910.

Niektóre badania na zwierzętach również wykazały pomoc kapsaicyny w zwalczaniu niektórych postaci raka, w tym płuc, wątroby i prostaty 11.

Papryka chilli może być skuteczna w łagodzeniu bólu, pieczenia. Jest to poparte innym badaniem wykazującym, że 3 gramy chili dziennie przez 6 tygodni poprawiały zgagę u pacjentów z refluksem kwaśnym 12.


 Kapsaicyna sprawia, że papryczki są ostre.


Mimo to, wysokie spożycie papryczek chili (lub kapsaicyny) może z czasem uszkadzać receptory bólu, powodując odczuwania pieczenia i palącego bólu.

Powoduje również, że te receptory bólowe są niewrażliwe na inne formy bólu, takie jak zgaga wywołana kwaśnym refluksem.

W rzeczywistości badania wykazały, że 10 gramów czerwonej papryki może znacznie zwiększyć spalanie tłuszczu u mężczyzn i kobiet.

Inne nowsze badania potwierdziły powyższe stwierdzenie 131415.

Natomiast trzeba uważać z przedawkowaniem papryczek, skutki mogą być poważne: w dużych ilościach powoduje silny ból, zapalenie, obrzęk i zaczerwienienie, bóle brzucha, pieczenie w jelitach, skurcze i bolesną biegunkę 16.

 

ROZMARYN

 

Rozmaryn jest aromatycznym zielonym krzewem z liśćmi podobnymi do igieł. Pochodzi z terenów Morza Śródziemnego i Azji, ale jest dość odporny na chłodne klimaty.

Substancją czynną rozmarynu jest kwas rozmarynowy.

Z rozmarynu otrzymuje się silny zapach – olejek rozmarynowy. Olejek eteryczny z rozmarynu stanowi 10-20% rośliny. Nawet wąchanie może być korzystne dla człowieka.

Jedno z badań wykazało, że osoby, które wdychały olejek rozmarynu, lepiej radziły sobie z testami pamięci i innymi zadaniami umysłowymi, w porównaniu z tymi, którzy tego nie robili. Naukowcy sądzą, że jeden z jego związków, zwany 1,8-cineolem, może zwiększyć aktywność mózgu.

Znaczne dowody sugerują również, że ekstrakty rozmarynu lub jego wyizolowane składniki mogą opóźniać rozwój  nowotworów 1718.

Wśród farmakologicznie odkrytych zastosowań leczniczych rozmarynu są:

 – antybakteryjne 19

 – przeciwcukrzycowe 20

 – przeciwutleniające 21

 – przeciwzakrzepowe 22

 – przeciwwrzodowe 23

 – poprawiające deficyt poznawczy 24

 – efekty antydiuretyczne 25

Nadają się do przyprawienia pieczeni jagnięcej, wieprzowiny, kurczaka i indyka.

 

KOLENDRA

 

KolendraCoriandrum sativum ) jest ziołem z rodziny Apiaceae i pochodzi z południowej Europy i północnej Afryki z południowo-zachodniej Azji. Chociaż wszystkie części rośliny są jadalne, jej świeże liście i suszone nasiona są najczęściej używane do gotowania.

Wszystkie części rośliny są jadalne, ale świeże liście i suszone nasiona są częściami tradycyjnie używanymi w kuchni. Kolendra jest stosowana w kuchniach na całym świecie.


Zawiera dużo witaminy A, jak na przyprawę. 


Zbadano zdolność kolendry do ochrony skóry przed uszkodzeniami spowodowanymi przez promieniowanie ultrafioletowe. Roślina wykazywała potencjał w fotostarzeniu się skóry 26.

Kolendra jest źródłem silnych przeciwutleniaczy. Związki fenolowe, takie jak katechina, alkanale, apigenina i lanalool znajdują się w roślinie. Tego rodzaju przeciwutleniacze pomagają usuwać wolne rodniki, które mogą być bardzo szkodliwe dla organizmu, jeśli nie zostaną prawidłowo oczyszczone 2728.

Niektóre przyprawy, w tym kolendra, mogą zapobiegać tworzeniu się aminy heterocyklicznej (HCA) w mięsie podczas gotowania 29.

Kolendra ma silne działanie przeciwgrzybicze i przeciwdrobnoustrojowe. W jednym z badań olejek z kolendry wytworzył silne działanie przeciwgrzybiczne przeciwko gatunkom Candida, które są odpowiedzialne za infekcje drożdżakowe. Naukowcy są przekonani, że kolendra ma zdolność rozkładania ściany komórkowej patogenów, co pomaga zapobiegać ich rozmnażaniu 29.

 

CZOSNEK

 

Ta roślina ma silny związek zwany allicyną.

Badania laboratoryjne wykazały, że może ona zmniejszyć szanse zachorowania na serce. 

Inne badania pokazują, że regularne spożywanie czosnku może pomóc w obniżeniu poziomu cholesterolu i nadciśnienia. Ale aby uzyskać korzyści, trzeba posiekać lub zmiażdżyć ząbek: Allicyna powstaje dopiero po pocięciu lub zmiażdżeniu komórek w czosnku.

Czosnek może zwalczać choroby np. przeziębienie i poprawiać zdrowie serca 30.

Badania na ludziach wykazały, że suplementy czosnku mają znaczący wpływ na obniżenie ciśnienia krwi u osób, które maja z tym problem 3132.

W przypadku osób z wysokim poziomem cholesterolu suplementacja czosnku prawdopodobnie obniża poziom cholesterolu całkowitego i / lub cholesterolu LDL o około 10-15% 33.

Wady i zalety przypraw


ZALETY

 

  • Przyprawy charakteryzują się wysoką ilością związków aktywnych, które są pomocne w utrzymaniu zdrowia. Cechują się właściwościami przeciwutleniającymi, przeciwzapalnymi i przeciwbakteryjnymi i przeciwwirusowymi
  • Nie zawierają tłuszczu czy węglowodanów, dzięki temu są nisko kaloryczne
  • Świetnie smakują i nadają piękny aromat
  • Często nadają kolor i wzmacniają smak jedzenia
  • Mogą zastąpić sól, która w nadmiarze powoduje nadciśnienie i choroby serca 

 

WADY

 

Ze względu na zawartość silnych związków lotnych, zapachowych niektóre przyprawy mogą powodować reakcje uczuleniowe.

Podsumowanie


Wszystkie przyprawy i zioła zawierają specyficzne substancje, które w różny, ale korzystny sposób, wpływają na organizm człowieka.

Przyprawy są niezwykle istotne w profilaktyce nowotworowej. Zawierają silne przeciwutleniacze 3435. Ale nie tylko, kolendra może zapobiegać tworzeniu się rakotwórczych substancji podczas smażenia, czosnek ma właściwości antybiotyczne.

Oczywiście powyżej wymienione, to tylko niektóre z istotnych dodatków w naszej diecie.

Czy to słodki, czy gorzki posiłek, warto wzbogacić go w bezcenne rośliny, dodające przepyszny aromat i smak.