Strona główna > CIEKAWOSTKI > SKOMPONUJ WŁASNE MUSLI! PROPOZYCJE SKŁADNIKÓW

SKOMPONUJ WŁASNE MUSLI! PROPOZYCJE SKŁADNIKÓW

Musli to niezwykle pyszny i pożywny posiłek lub przekąska. Najczęściej spożywane jest na śniadanie, jako zastrzyk energii i minerałów. Oczywiście możecie kupić je w sklepie. Na półkach jest wiele rodzajów musli, dla dzieci, dla kobiet i inne.

Natomiast te z „dobrym składem” często są bardzo drogie, a to nic innego jak mieszanka różnych składników, którą możemy zrobić sami w domu.

Poniżej przygotowałam poradnik, jak zrobić musli, które jest stworzone z dobrych składników i starcza na długi czas.

 

Jak zrobić musli?


Ważna jest formuła. Dobrze jest znać proporcje składników, których chcemy używać do mieszania.

2 części płatków owsianych

2 części (ziarna lub inne płatki)

4 części orzechów i nasion

1 część suszonych owoców

 

Płatki owsiane

Płatki owsiane to bardzo dobry wybór, ponieważ są pełne składników mineralnych i błonnika. Odżywiają dobre bakterie w układzie pokarmowym, przyczyniając się do wzmacniania odporności. Płatki owsiane górskie będą dobrym wyborem, gdyż są w części poddane już działaniu temperatury, ale zawierają jeszcze sporo błonnika w przeciwieństwie do płatków błyskawicznych (które zawierają trochę mniej lecz też są dobrym wyborem).

Ziarna

  • płatki żytnie
  • płatki jęczmienne
  • płatki orkiszowe
  • płatki gryczane
  • płatki quinoa
  • lub po prostu kolejne 2 części płatków owsianych!

Orzechy i nasiona

  • migdały
  • orzechy włoskie
  • orzechy laskowe
  • orzechy nerkowca
  • ziarna słonecznika
  • pestki dyni
  • ziarenka sezamu
  • nasiona chia
  • nasiona lnu
  • siemię lniane

Suszone owoce

W tym miejscu warto zastanowić się, po jakie owoce suszone sięgać. Wiele z nich zawiera cukier dodany. Należy dokładnie czytać składy produktów.

Polecam ten wpis, jeżeli chcesz kupić owoce suszone bez dodatków: OWOCE SUSZONE – NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY ZAKUPIE?

Jakie suszone owoce możesz użyć do mieszanki musli?

Mogą to być:

  • jabłka
  • śliwki
  • rodzynki
  • morele 
  • wiórki kokosowe

Uważałabym z: wiśniami, żurawiną, ananasami i papają, które mogą zawierać spore ilości cukru dodanego.

Na rynku pojawiają się już żurawiny bez cukru (tu możesz kupić)

Ciekawą opcją są też liofilizowane owoce:

truskawki (tu możesz kupić)

owoce noni (tu możesz kupić)

ananas (tu możesz kupić)

Przygotowanie

Moja ulubiona mieszanka składa się z następujących składników:

 – 2 szklanki płatków owsianych

 – 2 szklanki płatków gryczanych

 – 4 szklanki orzechów i nasion (1 szklanka słoneczka, pół szklanki dyni, pół szklanki pokrojonych migdałów, pół szklanki sezamu, pół szklanki siemienia lnianego, pół szklanki wiórek kokosowych, pół szklanki orzechów włoskich)

 – 1 szklanka owoców suszonych lub liofilizowanych: pokrojone daktyle, rodzynki, morele

 

Wszystko wymieszać przetrzymywać w suchym, zamkniętym, szklanym słoiku.

Jak podawać?

Najczęściej spożywam musli z dodatkiem jogurtu naturalnego.

Możesz też użyć mleka krowiego lub napoju roślinnego (tu o nich poczytasz i zobaczysz jak się je robi)

Jeżeli potrzebujesz jakiego słodzika: to może być miód lub syrop klonowy, odradzałabym syrop z agawy – polecam wpis (Cukier cukrowi nierówny?)

Chcesz zobaczyć porównanie musli owocowego, zapraszam na tą stronę: MUSLI OWOCOWE – PORÓWNANIE 17 PRODUKTÓW