Strona główna > ŻYWNOŚĆ NATURALNA > CYTRYNA – WARTOŚĆ ODŻYWCZA, ZDROWIE

CYTRYNA – WARTOŚĆ ODŻYWCZA, ZDROWIE

cytryna

Cytryna


Cytryna – owoc popularny na całym świecie, szeroko używana w kuchni, ale też jako środek czyszczący. Prawdopodobnie jest mieszanką cytrona i limy. Jej pochodzenie wiąże się z południowo-zachodnimi Indiami, choć nie jest dokładnie znane 1.

W XVIII wieku, eksperymentowano na marynarzach chorych na szkorbut. Dodawano do ich żywności sok z cytryny, aby złagodzić chorobę. Witamina C nie była wtedy jeszcze znana 2.

Największymi producentami cytryn są Indie, Meksyk i Chiny (FDA 2014).

 

Wartość odżywcza cytryny


Cytryna składa się głównie z węglowodanów (10%) i wody (89%). Jest bogata w witaminę C (100 gram zaspokaja 70% zapotrzebowania na ten składnik) oraz zawiera znaczną ilość błonnika (2,8 g).

Zawartość składników odżywczych w cytrynie w 100 gJednostkaIlość% GDA*
Wartość energetycznakcal291%
Wodag89
Tłuszcz, w tym:g0.30%
Kwasy tłuszczowe nasyconeg0
Kwasy tłuszczowe jednonienasyconeg0
Kwasy tłuszczowe wielonienasyconeg0.1
Cholesterolmg
Białkog1.12%
Węglowodany, w tym:g9.323%
Cukry, w tym:g2.53%
Sacharozagb.d
Glukozagb.d
Fruktozagb.d
Błonnik g2.811%

Zawartość witamin i minerałów w cytrynie w 100 gJednostkaIlość% GDA*
Witamina Aµg223%
Witamina Cmg5370%
Witamina Dµg00%
Witamina Emg0.152%
Witamina Kµg00%
Witamina B1, tiaminamg0.044%
Witamina B2, ryboflawinamg0.022%
Witamina B3, PP, niacynamg0.11%
Witamina B4, cholinamg5.11%
Witamina B5, kwas pantotenowymg0.194%
Witamina B6mg0.086%
Folianyµg113%
Witamina B12µg00%
S?dmg20%
Wapńmg263%
Żelazomg0.63%
Magnezmg83%
Potasmg1383%
Fosformg162%
Miedźmg0.0374%
Cynkmg0.061%
Manganmg0.032%
Selenµg0.41%

∗ % GDA – Wskazane Dzienne Spożycie – wartości dla kobiet, przy diecie 2000 kcal

 

Wpływ na zdrowie


Wyjątkowe związki zawarte w cytrynie i owocach cytrusowych mogą mieć korzystny wpływ na wiele funkcji w organizmie.

Kwas cytrynowy pomaga w przeciwtworzeniu się kamieni nerkowych 34. W badaniu stwierdzono, że długotrwałe spożywanie wody z sokiem z cytryny zmniejsza ilość kamieni nerkowych u osób chorych na kamienicę nerkową 5.

Dzięki bogactwu przeciwutleniaczy (głównie dzięki hesperetynie i limonenom), skutecznie przeciwdziała zachorowaniu na nowotwory 678.

Choroby układu krążenia występują rzadziej, przy zwiększeniu konsumowania warzyw i owoców bogatych w witaminę C 9. Związek występujący w cytrynie – hesperedyna korzystnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy u człowieka 10.

Owoc oddziałuje na układ trawienny człowieka. Spora ilość błonnika poprawia zdrowie jelit oraz obniża ciśnienie krwi 11. Aby otrzymać te korzyści należy zjadać całą cytrynę, a nie tylko sok, ponieważ błonnik znajduje się w włóknistej części.

Naukowcy zbadali wpływ soku z cytryny na żywotność plemników. Okazało się, że sok z cytryny jest skuteczna w unieruchamianiu plemników. To ważne odkrycie, które można w przyszłości wykorzystać do tworzenia naturalnych środków antykoncepcyjnych 12.

 

Zdolności czyszczące i odświeżające

Cytryna z łatwością rozpuszcza tłuszcz i inne zabrudzenia w kuchni i w łazience, dodatkowo odświeża (przykład). Może być stosowana na przykry zapach butów.

czy sok z cytryny jest zdrowy?

Woda z cytryną


Woda z cytryną podobnie jak cytryna na wiele zdrowotnych właściwości. Jeden wyciśnięty owoc w szklance wody może zapobiegać powstawaniu kamieniom nerkowym. Szklanka napoju uzupełnia witaminę C, która zwiększa odporność organizmu. Ta właściwość szczególnie przydaje się w okresie jesiennym.

Istnieje teoria, że woda z cytryną przyspiesza trawienie i zmniejsza masę ciała. Nie jest to do końca prawda. Co prawda cytryna zawiera duże ilości błonnika, ale raczej rzadko jest spożywana w całości. W soku już nie ma błonnika.

Spalanie kalorii może przyspieszać jednak woda. W badaniu z 2007 roku wykazano, ze 500 ml wody dziennie pobudza organizm do termogenezy (wyrównania temperatury ciała) 13.

W badaniach na zwierzętach udowodniono, że związki zawarte w cytrynie mogą pomóc w utracie wagi, natomiast nie jest znane działanie u ludzi 1415. Do tej pory nie przeprowadzono badań na ludziach i czy woda z cytryną naprawdę działa na masę ciała. Warto, żeby naukowcy podjęli ten temat. Na pewno warto pić napój ze względu na witaminę C i polifenole.

 

Skutki uboczne picia wody z cytryną

 

Cytryna oraz olejek eteryczny cytrynowy (przykład) może wywoływać alergię, głównie ze względu na zawartość w skórce D-limonenu 16.

Częste spożywanie wody z sokiem może podrażnić jamę ustną. Kwasy zawarte w napoju mogą uszkodzić szkliwo, po wypiciu warto przepłukać jamę ustną samą wodą 17.

 

Podsumowanie


Cytryna cechuje się bogactwem składników, które dobroczynnie działają na organizm człowieka. Zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych, a także skutecznie przeciwdziała na zachorowanie na nowotwory. Nie można też zapomnieć o witaminie C, które podwyższa odporność. Sok z cytryny może potencjalnie pomóc w walce z otyłością. Do tego ma świeży i orzeźwiający zapach. Dzięki temu możemy jej użyć nie tylko w kuchni, ale i do odświeżania i czyszczenia.

  • Alunia

    Szczególnie w okresie jesienno-zimowym jadam cytrynę dodaje do herbaty albo do mineralnej cisowianki. lepszą odporność mam.

Facebook
Facebook