Dzieci z niezwykle popularnymi kanałami YouTube często promują w swoich filmach niezdrową żywność i napoje, ostrzegają naukowcy z NYU School of Global Public Health i NYU Grossman School of Medicine w nowym badaniu opublikowanym w czasopiśmie Pediatrics .

Firmy produkujące żywność i napoje wydają 1,8 miliarda dolarów rocznie na marketing swoich produktów wśród młodych ludzi. Chociaż reklama telewizyjna jest głównym źródłem marketingu żywności, firmy dramatycznie zwiększyły liczbę reklam internetowych w odpowiedzi na rosnące wykorzystanie mediów społecznościowych przez konsumentów.

„Dzieci oglądają już kilka tysięcy reklam żywności w telewizji każdego roku, a dodawanie do nich filmów na YouTube może jeszcze bardziej utrudnić rodzicom i dzieciom utrzymanie zdrowej diety” – powiedziała Marie Bragg, profesor ds. Żywienia zdrowia publicznego w NYU School of Global Public Health i adiunkt na Wydziale Zdrowia Ludności NYU Langone. „Potrzebujemy środowiska mediów cyfrowych, które wspiera zdrowe odżywianie zamiast go zniechęcać”.

YouTube jest drugą najczęściej odwiedzaną witryną na świecie i jest popularnym miejscem dla dzieci szukających rozrywki. Ponad 80 procent rodziców z dzieckiem w wieku poniżej 12 lat pozwala swojemu dziecku oglądać YouTube, a 35 procent rodziców twierdzi, że ich dziecko regularnie ogląda YouTube.

„Urok YouTube może być szczególnie silny w 2020 r., Ponieważ wielu rodziców pracuje zdalnie i musi radzić sobie z trudnym zadaniem posiadania małych dzieci w domu z powodu COVID-19” – powiedział Bragg, starszy autor badania.

Szukając filmów dla małych dzieci do obejrzenia, miliony rodziców sięgają po filmy przedstawiające „wpływowe dzieci” lub dzieci, których rodzice filmują je podczas przeprowadzania eksperymentów naukowych, zabawy zabawkami lub obchodzenia urodzin. Rosnąca popularność tych filmów na YouTube przyciągnęła uwagę firm, które reklamują lub sponsorują posty, aby promować swoje produkty przed filmami lub w ich trakcie. W rzeczywistości najlepiej opłacanym twórcą YouTube w ciągu ostatnich dwóch lat był 8-latek, który w zeszłym roku zarobił 26 milionów dolarów.

„Rodzice mogą nie zdawać sobie sprawy z tego, że firmy spożywcze często płacą za promowanie niezdrowej żywności i napojów w swoich filmach osoby mające wpływ na dzieci.

Bragg i jej koledzy zidentyfikowali pięciu najpopularniejszych dzieciaków, które miały wpływ na YouTube w 2019 r. – w wieku od 3 do 14 lat – i przeanalizowali ich najczęściej oglądane filmy. Koncentrując się na próbce 418 filmów z YouTube, zarejestrowali, czy w filmach pokazano jedzenie lub napoje, jakie produkty i marki zostały pokazane, i ocenili ich jakość odżywczą.

Naukowcy odkryli, że prawie połowa najpopularniejszych filmów autorstwa dziecięcych influencerów (42,8%) promowała jedzenie i napoje. Ponad 90 procent przedstawionych produktów stanowiły niezdrowe markowe jedzenie, napoje lub zabawki typu fast food, a fast food był najczęściej podawanym fast foodem, a następnie słodycze i napoje gazowane. Tylko kilka filmów zawierało niezdrowe produkty niemarkowe, takie jak hot dogi (4 procent), zdrowe produkty niemarkowe, takie jak owoce (3 procent), i zdrowe produkty markowe, takie jak marki jogurtów (2 procent).

Filmy przedstawiające lokowanie fast foodów obejrzano ponad 1 miliard razy – to oszałamiający poziom ekspozycji dla firm spożywczych i napojów.

„Niepokojące było to, że osoby mające wpływ na dzieci promują dużą ilość śmieciowego jedzenia w swoich filmach na YouTube i że te filmy generują ogromną ilość czasu przed ekranem tych niezdrowych produktów” – powiedział Bragg.

Chociaż naukowcy nie wiedzą, które lokowanie produktów spożywczych i napojów było płatnymi poleceniami, uważają te filmy za problematyczne dla zdrowia publicznego, ponieważ umożliwiają firmom spożywczym bezpośrednie – ale subtelne – promowanie niezdrowej żywności wśród małych dzieci i ich rodziców.

„To idealna burza na zachęcanie do złego odżywiania – badania pokazują, że ludzie ufają influencerom, ponieważ wydają się być„ zwykłymi ludźmi ”, a kiedy widzisz, jak te dzieciaki jedzą określone potrawy, niekoniecznie wygląda to jak reklama. Ale tak jest reklamy, a liczne badania wykazały, że dzieci, które oglądają reklamy żywności, zużywają więcej kalorii niż dzieci, które oglądają reklamy niespożywcze, dlatego też National Academy of Medicine i World Health Organization identyfikują marketing żywności jako główną przyczynę otyłości u dzieci. Bragg.

Naukowcy zachęcają federalne i stanowe organy regulacyjne do wzmocnienia i egzekwowania przepisów dotyczących reklamy fast foodów przez osoby mające wpływ na dzieci.

„Mamy nadzieję, że wyniki tego badania zachęcą Federalną Komisję Handlu i prokuratorów generalnych stanu do skupienia się na tej kwestii i określenia strategii ochrony dzieci i zdrowia publicznego” – powiedziała współautorka badania Jennifer Pomeranz, adiunkt ds. Polityki i zarządzania w zakresie zdrowia publicznego. w NYU School of Global Public Health.

Źródło: Uniwersytet w Nowym Jorku. „Osoby mające wpływ na dzieci promują w YouTube marki fast foodów – zdobywając ponad miliard wyświetleń: mało znana, ale powszechna forma lokowania produktu zwiększa kontakt dzieci z niezdrową żywnością, co gwarantuje surowsze przepisy”. ScienceDaily. ScienceDaily, 26 października 2020 r. www.sciencedaily.com/releases/2020/10/201026081501.htm.