W nowym badaniu analizującym 16 lat danych dotyczących dziesiątek tysięcy produktów stwierdzono, że przyjęcie danych żywieniowych na etykietach „z przodu opakowania” (FOP) wiąże się z poprawą wartości odżywczych tych produktów i ich konkurentów.

„Chcieliśmy wiedzieć, czy firmy spożywcze reagują na zwiększone zainteresowanie opinii publicznej zdrowszą żywnością” – mówi Rishika Rishika, współautorka badania i profesor nadzwyczajny marketingu w Poole College of Management na North Carolina State University. „Innymi słowy, czy rynek napędza zmiany w żywieniu produktów spożywczych? A dowody sugerują, że właśnie tak się dzieje”.

W ramach tego badania naukowcy ocenili dane żywieniowe dotyczące 44 kategorii produktów spożywczych od 1996 do 2011 roku. W sumie badacze przeanalizowali dane dotyczące 21 096 produktów reprezentujących 9083 marek, obejmujących wszystko, od batonów energetycznych po zupy.

W szczególności badacze ocenili, czy zastosowanie etykiet żywieniowych z przodu opakowania miało jakikolwiek wpływ. Producenci uczestniczący w programie umieszczają kalorie, tłuszcze nasycone, cukier i sód w porcji swoich produktów spożywczych na stosunkowo dużych etykietach. Produkty nadal mają obowiązkowe tablice informacyjne z tyłu opakowań.

Aby ustalić, czy dobrowolny program FOP wpłynął na wartość odżywczą produktów spożywczych, naukowcy przyjrzeli się szczególnie dwóm rzeczom. W przypadku kategorii żywności, w których co najmniej jeden produkt otrzymał oznaczenie FOP, badacze ocenili różnice w jakości odżywczej wszystkich produktów w tej kategorii, zarówno przed, jak i po tym, jak jakiekolwiek produkty przyjęły etykiety FOP. Różnice te porównano również z kategoriami żywności, w których żadne produkty nie zostały oznakowane i które służyły jako grupy kontrolne.

Naukowcy obliczyli zawartość składników odżywczych produktu przy użyciu modelu profilowania składników odżywczych, który obejmuje szereg składników odżywczych, takich jak cukier, tłuszcz, sód, białko i błonnik.

Wyniki pokazały wyraźny związek między etykietowaniem FOP a zmianami w wartości odżywczej produktów spożywczych. Było pięć czynników, które były związane z obecnością etykiet FOP mających większy wpływ na odżywianie:

  • Marki premium poprawiły jakość odżywczą bardziej niż marki inne niż premium w tej samej kategorii;
  • Marki, które miały węższe linie produktów, co oznacza, że ​​produkowały mniej produktów niż ich rówieśnicy, poprawiły jakość odżywczą;
  • Produkty z kategorii, które są ogólnie niezdrowe, takie jak przekąski, wykazały wyraźniejszą reakcję;
  • Żywność z kategorii „bardziej konkurencyjnych”, to znaczy takich, w których było wielu konkurentów w różnych przedziałach cenowych, wykazywała wyraźniejszą reakcję;
  • Produkty, dla których zastosowano oznaczenie FOP, wykazały lepszą jakość odżywczą.

Naukowcy odkryli również, że nastąpiły wyraźne zmiany w zawartości składników odżywczych, które zostały wyszczególnione w programie FOP „Facts Up Front”.

We wszystkich kategoriach żywności, w których przynajmniej niektóre produkty otrzymały etykiety FOP, odnotowano 12,5% zmniejszenie kalorii; 12,97% redukcja tłuszczów nasyconych; 12,62% redukcji cukru; i 3,74% redukcji sodu.

„Postawiliśmy hipotezę, że kiedy informacje żywieniowe są wyraźnie zaznaczone z przodu opakowania, konsumenci będą bardziej skłonni wziąć je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o zakupie” – mówi Rishika. „To z kolei spowodowałoby presję konkurencyjną na inne marki w tej kategorii, aby wprowadzały innowacje i poprawiały jakość odżywczą swoich produktów.

„Fakt, że wpływ znakowania FOP był najbardziej wyraźny w przypadku zmiennych żywieniowych na etykietach FOP, potwierdza naszą teorię” – mówi Rishika. „A fakt, że efekt był silniejszy w przypadku marek, które przyjęły oznaczenie FOP, również potwierdza tę hipotezę”.

Badacze otrzymali kilka wiadomości na wynos.

„W przypadku konsumentów stwierdziliśmy, że obecność na opakowaniu etykiety Facts Up Front FOP generalnie oznaczała, że ​​produkt ma lepszy profil odżywczy niż produkty konkurencyjne, które nie mają etykiety FOP” – mówi Rishika.

Mówiąc szerzej, odkrycia sugerują, że dobrowolne, bardzo widoczne oznaczanie wartości odżywczych może być skutecznym narzędziem zachęcania do zmian na poziomie branży.

„Jednak pozostaje niejasne, który aspekt programu jest ważniejszy” – mówi Rishika. „Czy fakt, że program jest dobrowolny, jest ważniejszy, ponieważ pomaga konsumentom zidentyfikować marki, które decydują się na udostępnianie informacji o wartościach odżywczych z przodu opakowania? A może ważniejszy jest fakt, że oznakowanie FOP jest bardziej widoczne, po prostu dlatego, że informacje są bardziej wyraźnie zauważalne? Oto pytania do przyszłych badań ”.

 

Źródło: Uniwersytet Stanowy Karoliny Północnej. „Etykiety żywieniowe z przodu opakowania poprawiły jakość odżywiania”. ScienceDaily. ScienceDaily, 21 września 2020 r. http://www.sciencedaily.com/releases/2020/09/200921111725.htm

etykiety