Nowe badania wykazały, w jaki sposób producenci żywności mogą zmieniać fakturę powierzchni produktów, aby zmienić postrzeganie ludzi i promować zdrowe odżywianie.

Badanie, prowadzone przez psychologa konsumenckiego dr Cathrine Jansson-Boyd z Anglii Ruskin University (ARU), badało postrzeganie przez ludzi identycznych herbatników o sześciu różnych teksturach.

Badania opublikowane w czasopiśmie Food Quality and Preference obejmowały 88 osób oceniających sześć herbatników owsianych pod względem zdrowotności, smaku, chrupkości, żucia, przyjemności i prawdopodobieństwa zakupu na podstawie ich wyglądu, a nie smaku lub dotyku.

Poprzednie badania wykazały, że pakowanie, etykietowanie, a nawet tekstura kubka lub talerza mogą wpływać na postrzeganie żywności przez ludzi. To nowe badanie dotyczyło tego, jak sam produkt spożywczy może być różnie postrzegany w zależności od jego wyglądu.

Wybrano ciastka owsiane, ponieważ mogą one stanowić zarówno „zdrową”, jak i „niezdrową” przekąskę. Badanie wykazało, że faktura powierzchni herbatnika owsianego wyraźnie komunikuje ludziom, jak prawdopodobne może być zdrowe, a uczestnicy uznali ciastka o wyraźnej konsystencji za zdrowsze.

Ciastka, które miały mniej wyraźną teksturę, były jednak postrzegane jako smaczniejsze, chrupiące i częściej kupowane. Badanie wykazało, że postrzegana smakowitość rośnie wraz ze spadkiem zdrowia, a prawdopodobieństwo zakupu herbatnika rośnie, gdy postrzegane zdrowie jest niskie, a maleje, gdy zdrowie jest wyższe.

Dlatego posiadanie „zdrowo wyglądającej” tekstury jest uważane za negatywny atrybut, ponieważ zmniejsza postrzegany smak, który jest kluczowym kryterium przy zakupie herbatników. Ma to wpływ na producentów wielu różnych rodzajów żywności.

Dr Jansson-Boyd, Reader in Psychology, powiedział: „Wyniki są naprawdę ekscytujące, ponieważ dają producentom żywności środki do projektowania żywności, która może pomóc konsumentom w dokonywaniu zdrowszych wyborów.

„Słodki produkt, taki jak biszkopt, zyskuje na tym, że jego wygląd jest mniej zdrowy, ponieważ poprawia postrzeganie smaku i zwiększa prawdopodobieństwo zakupu. Aby kierować zdrowszymi decyzjami zakupowymi, producenci żywności mogą zatem zdecydować się na stosowanie produktów nie wyglądających zdrowo. , gładsze tekstury, aby przezwyciężyć przekonanie, że zdrowe nie jest smaczne.

„W czasie, gdy Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła epidemię otyłości, należy zastanowić się nad sposobami zachęcania do poprawy wzorców żywieniowych. Nasze badania stanowią dobry punkt wyjścia do promowania zdrowszych produktów żywnościowych”.

Źródło:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0950329319307104?via%3Dihub

Tekstury żywności wpływają na postrzeganie zdrowia: badanie pokazuje, jak zmieniający się wygląd może przekazywać zdrowsze przesłanie”. ScienceDaily. ScienceDaily, 9 stycznia 2020 r. <Www.sciencedaily.com/releases/2020/01/200109111102.htm>.