Strona główna > DODATKI DO ŻYWNOŚCI > SYROP GLUKOZOWY CZY GLUKOZOWO-FRUKTOZOWY – CO JEST BARDZIEJ NIEBEZPIECZNE?

SYROP GLUKOZOWY CZY GLUKOZOWO-FRUKTOZOWY – CO JEST BARDZIEJ NIEBEZPIECZNE?

syrop glukozowy

Syrop glukozowy czy syrop glukozowo-fruktozowy – co jest gorsze?


Wyróżniamy cukry naturalne i dodane. Syrop glukozowy i glukozowo-fruktozowy to syropy sztucznie powstałe w procesie technologicznym. 

Oba powstają z hydrolizy skrobi. W przeszłości najczęściej stosowana do produkcji syropu była kukurydza, ale w ostatnich latach zwiększyło się wykorzystanie pszenicy, ponieważ jest lokalnie bardziej dostępnym źródłem skrobi. Pozyskiwanie surowca odbywa się głównie ze źródeł europejskich. 

Jasno trzeba powiedzieć, że oba to cukry dodane, które nie są potrzebne zdrowemu organizmowi. 

 Ale czy któryś jest gorszy? Co mówią badania na ten temat?

 

Cukier naturalny i cukier dodany


Na początek trzeba powiedzieć, że nadmiar każdego cukru jest po prostu złe. Dlaczego?

Cukier jest zamieniany energię, która jest potrzebna organizmowi do wspomagania wielu różnych procesów, do normalnego funkcjonowania.

W codziennym odżywianiu idealnym źródłem cukrów naturalnych są owoce. Zawierają odpowiednie ilości glukozy i fruktozy – w dobrym stosunku.

Cukry dodane, tak jak omawiane syropy – mają wysokie stężenie glukozy i/lub fruktozy. Organizm dostając duże dawki cukrów odkłada się w tkance tłuszczowej jako tłuszcz. Może też upośledzać wytwarzanie insuliny, a to prowadzić do cukrzycy i innych chorób metabolicznych.

W jednym z badań z 2009 roku sprawdzono (1):

 1. Czy spożywanie fruktozy powoduje większy przyrost masy ciała niż glukoza?

 2. Czy spożywanie fruktozy powoduje dyslipidemię (negatywne zmiany stężenia lipidów we krwi) w porównaniu z glukozą?

 3. Czy spożywanie fruktozy obniża tolerancję glukozy i wrażliwość na insulinę?

Jak przeprowadzono badanie?


Uczestnicy z nadwagą / otyłością byli losowo umieszczani w grupie „glukozy” lub „fruktozy”. 

Przez 10 tygodni mierzono skład ciała uczestników, ciśnienie krwi, spożywane kalorie / dzień, pomiary krwi (lipidy, insulina i glukoza) i tempo produkcja tłuszczu.

Cukry stanowiły 25% podstawowej wartości kalorii każdego uczestnika.

Czy spożywanie fruktozy powoduje większy przyrost masy ciała niż glukoza?


Spożywanie takiej ilości cukru prowadziło do przyrostu masy ciała:

 – w grupie fruktozy 1,55 kg

 – w grupie glukozy 1,2 kg

Jama brzuszna okazała się miejscem, gdzie najwięcej tłuszczu przybyło.

Czy spożywanie fruktozy powoduje dyslipidemię (negatywne zmiany stężenia lipidów we krwi) w porównaniu z glukozą?


Kolejną zmienną jako badano, był wzrost trójglicerydów i cholesterolu we krwi.

Fruktoza zwiększyła poziom trójglicerydów w ciągu 24 godzin w większym stopniu niż glukoza – ale oba syropy zwiększyły poziom trójglicerydów.

Poziom cholesterolu również wzrósł w obu grupach – większy w grupie fruktozy.

Zły cholesterol LDL wzrósł w obu grupach. 

Dobry cholesterol HDL – spadł w grupie glukozy, wzrósł w grupie fruktozy

Czy spożywanie fruktozy obniża tolerancję glukozy i wrażliwość na insulinę?


Wrażliwość na insulinę i tolerancja glukozy nie zmieniły się w grupie glukozy, ale zmniejszyły się w grupie fruktozy.

Poziom glukozy i insuliny na czczo we krwi wzrósł w grupie fruktozy.

Podsumowanie


Patrząc na to badanie nasuwa się jeden wniosek, że fruktoza może być bardziej szkodliwa w porównaniu do glukozy.

Badanie może odpowiedzieć, osobom zastanawiającym się nad wyborem produktów z syropem glukozowym czy syropem glukozowo-fruktozowym. Różnice natomiast nie były duże.

Jednak każdy cukier dodany prędzej czy później prowadzi do niekorzystnych zmian w organizmie. 

Zobacz:

Syrop glukozowo-fruktozowy – co o nim wiemy?