Zastanawiasz się, czy w okresie zimowym kupować świeże pomidory, może lepszym będą pomidory z puszki?

Pomidor zawiera znaczne ilości witamin A, E i K, witaminy z grupy B. Bogaty jest w cenny potas, który zapobiega chorobom układu sercowo-naczyniowym.

Pomidor jest wyjątkowy nie tylko ze względu na witaminy i minerały, ale również dlatego, że posiada inne związki wpływające korzystnie na organizm człowieka, przede wszystkim karotenoidy (likopen, beta-karoten, luteinę) – silne przeciwutleniacze oraz związki fenolowe 1.

Wartość odżywna przywołanych warzyw różni się, przede wszystkim zawartością ważnego przeciwutleniacza – likopenu.

Zobacz więcej: PULPA POMIDOROWA A PRZECIER

Likopen

Należy do grupy karotenoidów, jest czerwonym barwnikiem i silnym przeciwutleniaczem.

Dojrzały pomidor jest źródłem likopenu w 85% 2.

Jest także silnym przeciwutleniaczem. Zdaniem naukowców likopen jest 10 razy silniejszym przeciwutleniaczem niż witamina E. Występuje w wielu owocach i warzywach (arbuz, grejpfrut różowy). W zależności od ilości likopenu, pomidor ma odpowiednie wybarwienie 34.

Likopen jest 10 razy silniejszym przeciwutleniaczem niż witamina E.

Warto wybierać czerwone pomidory, ale też te z puszki. Podczas przetwarzania pod wpływem temperatury likopen staje się bardziej strawny dla człowieka. Co ciekawe, przetworzone produkty pomidorowe zawierają 2 razy więcej likopenu w porównaniu do świeżych pomidorów. Likopen jest odporny na obróbkę termiczną 5.

W zimę/wczesną wiosnę sięgaj po przetwory pomidorowe właśnie ze względu na cenny likopen. Przetwory, takie jak przeciery, pomidory krojone/całe zawierają również trochę więcej witamin (ryboflawina, cholina) i składników mineralnych (selen, miedź). Warto spożywać np. makarony z sosem z pomidorów, dodatek oliwy zwiększy przyswajalność witamin (A D E K).

Natomiast wiosną i latem korzystaj z dobrodziejstwa natury i sięgaj po świeże pomidory.

Tabela przedstawia porównanie składników odżywczych pomidorów świeżych i pomidorów z puszki.

 Pomidory surowe Pomidory z puszki 
woda94.52g91.54g
Energia18kcal26kcal
Białko0.88g0.91g
Lipid całkowity (tłuszcz)0.2g0.19g
Węglowodany3.89g6,19g
Błonnik, ogółem1,2g1g
Cukry, łącznie2.63g3,52g
Wapń, Ca10mg34mg
Żelazo, Fe0.27mg1,33mg
Magnez, Mg11mg12mg
Fosfor, P24mg20mg
Potas, K237mg207mg
Sód, Na5mg221mg
Cynk, Zn0.17mg0.17mg
Miedź, Cu0.059mg0.112mg
Selenium, Se0µg0.6µg
Witamina C, całkowity kwas askorbinowy13.7mg7.9mg
Tiamina0.037mg0.046mg
Ryboflawina0.019mg0.035mg
Niacyna0.594mg0.714mg
Witamina B-60.08mg0.017mg
Kwas foliowy ogółem15µg5µg
Kwas foliowy0µg0µg
Kwas foliowy, jedzenie15µg5µg
Kwas foliowy, DFE15µg5µg
Cholina ogółem6.7mg9.9mg
Witamina b120µg0µg
Dodano witaminę B-120µg0µg
Witamina A, RAE42µg9µg
Retinol0µg0µg
Karoten, beta449µg103µg
Karoten, alfa101µg0µg
Kryptoksantyna, beta0µg0µg
Likopen2573µg4088µg
Luteina + zeaksantyna123µg126µg
Witamina E (alfa-tokoferol)0.54mg0.83mg
Dodano witaminę E.0mg0mg
Witamina D (D2 + D3)0µg0µg
Witamina K (filochinon)7.9µg2,4µg
Gdzie kupić: https://develey.pl/produkt/mutti-pomidory-datterini/
Go top